07 Oktober 2009

Raya Tahun 2009

Aku sertakan gambar Hari Raya keluarga ku semasa beraya sakan di Selangor tempat bermustautin aku. Di Selangor masih ada lagi budaya berkumpul adik beradik dan ziarah kerumah-rumah sedara yang masih ada. Bermula rombongan atau baraan dlm bahasa Jawanya, (ntah betul ke tak aku eja tu) dari pagi hinggalah ke malam. Silap2 makan 2 hingga 3 hari tak abis. Kat Selangor ni penduduk kampung beraya sebulan.

Kat kampung kelahiran aku beraya hanya hari raya pertama saja. Kebanyakkan orang kampung kelahiran aku bekerja diluar. Dalam erti kata lain, berhijrah mencari rezeki di tempat orang. Bila dah balik kampung nak lepak la kat rumah bersama mak ngan ayah. Bak kata orang "ikan pulang ke lubuk".. duk lubuk je la malas nak keluar. Berbeza di kampung tempat aku bermustautin, selagi tak cukup 30 Syawal jgn harap nak duduk ileks.. kena jalan2 la ziarah ke rumah yang berkenaan.

Anak aku pulak tahun ni nak juga pakai tudung. Baru la comel kalu pakai tudung. Sebelah ni gambar bini aku bersama anak sedaranya. Yang didukung tu anak aku dan bini aku. Tudung anak aku senget.. hehehehe. Udah la skit2 aku cerita. Bukan org lain yg baca, aku sendiri gak yg baca.. Wakakakaka.